fredag 8 februari 2013

Preggo+förlossningslistan.

Hittade en kul lista hos Angeliqa om typ det roligaste jag vet nuförtiden; förlossningar! Om ni inte är intresserade av förlossningshistorier och att läsa om bristningar och stygn kan ni titta bort nu.
När fick du reda på att du var gravid?
16 september 2011. Det var på en fredag.
Hur gammal var du?
Då var jag 25 år.
Hur tog din partner det?
Han blev jätteglad och lite chockad. Det blev vi båda två iofs. Han var den som tittade på graviditetstestet först så han visste några sekunder innan mig, han fick lite mer tid att smälta det med andra ord. Ler
Mådde du mycket illa?
Jajamän. De första 3-4 månaderna var vidriga på morgnarna. Jag kräktes och mådde illa konstant. Jag kräktes till och med på tunnelbanan på väg till jobbet. Som tur är jobbade jag vid ändstationen vilket betydde att det inte var mycket folk men ändå! Lowpoint i livet alltså.
Hade du mycket halsbränna?
Ja det hade jag. Jättemycket på slutet och alltid på kvällen/natten vilket resulterade i att jag fick halvsitta när jag skulle sova. Med andra ord blev det inte så mycket sömn där på slutet.
När kände du bebisens första sparkar?
Jag tror det var vecka 21-22. Det var rätt sent tyckte jag vilket jag nojade mig för rätt mycket. Trodde jag kände nåt i vecka 19 när vi satt och käkade på McDonalds men det var nog bara orolig mage förstår jag nu i efterhand…
Var du ofta orolig?
Nej inte egentligen. Hela grejen var så surrealistisk tyckte jag. Eftersom Vilgot var relativt oplanerad tog det rätt lång tid innan det faktiskt sjönk in att jag hade en BEBIS i magen. Jag oroade mig därför inte särskilt mycket, var lite rädd för förlossningen bara.
Sparkade bebisen mycket?
Jajamän! Älskade det! Sparkade nätterna och morgnarna igenom och det var så himla häftigt att se rörelserna på magen. Surrealistiskt är bara förnamnet!
Fick du bristningar?
Grejen är att jag hade inga som helst bristningar de första 40 veckorna. Allt var bara slätt och fint. Sen gick jag över en vecka och under den veckan fick jag lite bristningar på magen. Det är dock inte så mycket och jag tycker mest det ser coolt ut. Det ser ut som att jag blivit riven av en tiger eller nåt liknande.
Hur många ultraljud gjorde du?
Tre! Ett i vecka 11 mest för att jag ville få svart på vitt att det verkligen fanns en liten krabat där inne. Då såg han mest ut som en liten ärta men vi såg hjärtat slå, helt underbart. Sen gjorde vi rutinultraljudet u vecka 19 och fick göra ett till några dagar efter för att han hade legat så konstigt under första ultraljudet så de kunde inte se det de skulle.
Hur började din förlossning?
På söndagkvällen gick vattnet och vi åkte in ögonaböj. Dock hade inte värkarna satt igång så vi skickades hem vilket jag inte var helt okej med. Hela måndagen var som i en dvala. Jag låg hemma, åt spaghetti och tittade på Lost och sen framåt kvällen började värkarna komma mer och mer. På natten mellan måndag och tisdag åkte vi till sist in till BB.
Hur många timmar tog din förlossning?
Jadu, från att vi kom in till BB där på natten så tog det 19 timmar. Otroligt långt och segt.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.
Hur mycket var du öppen när du kom in?
Jag kommer inte ihåg men inte mycket. Jag vägrade dock att åka hem så det var därför det tog så himla många timmar på BB. De flesta brukar ju vara hemma under den här fasen och såhär i efterhand kanske vi inte skulle åkt in så pass tidigt men jag var orolig med tanke på att vattnet gått så det kändes säkrare att vara på plats.
Vilken smärtlindring tog du?
Först lustgas vilket jag inte alls tyckte om. Kände mig bara sluddrig och full och hade fortfarande ont så jag slängde slangen i golvet och bad om epidural istället. Epiduralen var himmelsk. Ingen smärta alls och jag kunde till och med sova en liten stund mitt under värkarbetet. Nästa gång blir det epidural utan tvekan. Har inget intresse över huvud taget att föda utan smärtlindring.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
En halvtimme.
Blev det komplikationer?
Nope. Allt gick finfint.
Vad tyckte du var jobbigast?
Det jobbigaste var att det tog så himla lång tid.
Var du rädd för något?
Ja. Jag var livrädd för att spricka. Under själva krystningen skrek jag till barnmorskan att jag inte fick spricka nåt. Det var det enda jag var rädd för.
Skrek du?
Ja, under själva krystandet. Då var det urkvinnan som kom fram i mig. Jag kom ihåg att jag såg på mig själv utifrån under nån sekund och tänkte att “jisses, jag skriker ju precis som när de föder barn på film”.
Hur många var inne i förlossningsrummet?
Det var jag och M hela tiden. Sen byttes det av med nya barnmorskor och undersköterskor hela tiden kändes det som.
Hade du någon nära med dig?
Japp, M, min sambo. Bästa coachen i världshistorien.
Fick du sys?
Ja, fyra små stygn men vid det laget var jag helt utmattad och hög av endorfiner och kärlek till det lila knytet som låg på mitt bröst att jag inte ens kommer ihåg det. Min största rädsla hade varit att jag skulle sys men när det väl var över så brydde jag mig inte ett dugg.
Vilken vecka födde du i?
Vecka 40+7.
Vikt och längd på bebis?
54 cm och 3400 gram. Långsmal bebbe.
Hur gammal är bebisen nu?
Nu är han snart 9 månader.
Vad tyckte du om förlossningen?
Jag är väldigt nöjd med min förlossning. Jag trodde att jag i princip skulle dö för att det skulle göra så ont men det var inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Det visade sig att jag var en hejare på att andas igenom värkarna och sen var epiduralen en gudagåva. Jag är supernöjd och hoppas bara att nästa förlossning blir lika bra.
Hur mycket gick du upp under graviditeten?
15 kilo.
När kommer nästa barn?
Åh jag vill sätta igång igen men jag tror vi väntar nåt år eller två. Det kan nog vara sunt att låta kroppen vila upp sig och sen vill jag hinna jobba lite innan nästa bebbe behagar komma.

4 kommentarer:

  1. Listor och berättelser om förlossningar är det bästa jag vet med nu för tiden! Jag kan inte få nog, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag vet! Önskar att det fanns en ÄNNU mer detaljerad och lång lista att göra! :D

      Radera
  2. Jag älskar också förlossningsberättelser nu! Särskilt att prata om min egen, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha jag vet, det är typ det enda jag vill prata om. :D

      Radera