lördag 15 december 2012

Vilgot 7 månader!


här hemma leker vi lejonkungen mest hela tiden.

Redan 7 månader nu! Himmel vad tiden går fort (och det känns som jag skriver så varje gång..haha) och oj vad det händer en massa grejer!
Som idag på hans 7-månadersdag, då upptäcker vi hans första lilla tand som är på väg upp. Inte undra på att  han har varit lite gnällig på sistone. Vad är nytt annars då?

Jo, han kryper inte riktigt men han ålar sig fram. Snabbt går det och gärna till de ställen där vi helst inte vill att han kryper (internetroutern, köket, sladdar i allmänhet). Det är himla kul och samtidigt rätt krävande att han börjar bli så pass mobil, nu får man antingen sätta fast honom i hans matstol eller sätta ner honom i spjälsängen när man ska gå på toa här hemma. Sitta vill han inte göra, helt ointresserad. Man sätter ner honom, försöker få honom att sitta kvar men det enda han vill göra är att slänga sig framåt och börja åla runt. Knasunge.

Jag har i princip helt slutat amma vilket känns rätt bitterljuvt om man ska vara ärlig. Skönt för att man slipper böket och att jag inte behöver tänka på att alltid ha på mig amningsvänliga kläder men mest väldigt tråkigt för jag trodde inte jag skulle sakna det så mycket. Han ammar kanske nån gång varannan dag och då är det bara snuttning det är fråga om, som lite tröst eller för att få honom att somna. Lite tråkigt är det, men vad ska man göra? Jag tänker inte tvinga honom till bröstet, så mycket saknar jag inte det.
Hur ser maten ut annars då?

7.00 Ersättning (ibland välling)
9.00 Gröt, vatten och lite rån med smör på.
11.30 Lunch! En hel burk barnmat med frukt efterråt+vatten
15.00 Ersättning
17.00 Gröt, vatten +rån med lite smör
19.00 Ersättning

Sömnen har blivit mycket bättre, han somnar vid 19.00 ungefär efter att vi har matat honom och sjungit för honom lite. Sen sover han till 6.30-7.00 ungefär med ca 2-3 uppvak som för det mesta bara kräver att man ger honom nappen eller lägger honom tillrätta (han brukar vakna av att han snurrat runt i sängen och hamnar på fel ände...). Den senaste veckan har han dock behövt en flaska på natten för han har varit lite sjuk och inte haft så bra aptit under dagen. Himla jobbigt det där när de är sjuka. Jag har nog aldrig varit så orolig innan och då hade han "bara" lite kräksjuka och diarre.

Annars är han en glad liten krabat. Han tycker om Babblarna, att leka tittut och att pilla i mitt hår. Han älskar när M kommer hem från skolan, då lyser hela han upp och han älskar fortfarande när man busar med honom och blåser honom på magen. Nu när det är jul sjunger vi jullåtar för honom innan han ska sova och Gläns över sjö och strand är favvisen (älskar att sjunga psalmer, så jäääkla höga toner bara, haha) men Midnatt råder är favoriten när han ligger på skötbordet för då "tipp tapp"-ar vi på hans mage när vi sjunger. Haha, svårt att förklara.

Jaja, det var allt från den här 7-månaders parveln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar